زگيل تناسلي چيست؟

فروش تجهيزات پزشكي

شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

زگيل تناسلي چيست؟

۳ بازديد

زگيل تناسلي چيست؟

زگيل تناسلي زائده گوشتي اضافه اي است كه در اثر انتقال ويروس اچ پي وي (HPV) و رابطه جنسي به ديگران منتقل ميشود.
اين بيماري از شايع ترين بيماري هاي ناحيه نشيمنگاهي بوده كه امكان انتقال آن در همه گروه هاي سني، خانمها و آقايان وجود دارد. زگيل تناسلي يكي از شايع ترين بيماري هاي جنسي بوده كه به راحتي وبا تماس پوست آلوده به ديگران منتقل مي شود.
تفاوت آن با ديگر زگيل ها در اين است كه عامل اصلي پديد آوردن اين بيماري ويروس اچ پي وي بوده و تنها در ناحيه تناسلي شكل مي گيرند. در صورتيكه ديگر زگيل ها در نواحي دست، صورت و… نيز به وجود مي آيند. درمان اين بيماري به واسطه ليزر كه يك روش بي خطر، امن مناسب و كم هزينه است؛ مناسب ترين روش بوده و مي تواند هر گونه زگيل تناسلي را با هر تعدادي كه هست درمان نمايد.

علت به وجود آمدن زگيل تناسلي چيست؟

علت اصلي زگيل تناسلي ويروس HPV بوده كه از طريق برقراري رابطه جنسي با فرد آلوده منتقل مي شود. به گونه اي كه ممكن است فرد مبتلا به ويروس كه هيچ گونه علائمي ندارد، با تماس با پوست اين ويروس را به ديگران منتقل كند.
همچنين در برخي موارد علاوه بر ناحيه تناسلي آلت و واژن، مقعد و دهان نيز كه در معرض تماس با زگيل ها بوده اند، دچار زگيل شده و آن نواحي را درگير مي كنند.

علائم

معمولا افرادي كه دچار زگيل تناسلي مي شوند، در ابتدا متوجه آن نمي شوند؛ چرا كه از زمان انتقال ويروس تا به وجود آمدن زگيل ممكن است حتي ماه ها طول كشيده و علائم بسيار خفيف از خود نشان بدهند. همچنين زگيل هاي تناسلي هميشه با چشم ديده نمي شوند و ممكن است وجود آن را در مراحل اوليه حس نكنيد.
شايع ترين ناحيه اي كه در آن زگيل تناسلي به چشم ميخورد آلت تناسلي، درون واژن، خارج واژن، دهان، كشاله ران و كيسه بيضه است كه به محض به وجود آمدن، با تغيير رنگ پوست به روشنتر يا تيره تر و بروز گوشتهاي اضافه همراه است. همچنين در برخي از زگيل ها زائده هاي گوشتي همرنگ پوست بوده و تنها دچار برجستگي مي شوند.
شايع ترين علائم كه مي توانند نشان دهنده زگيل تناسلي در باشند:

  • احساس خارش، سوزش و درد در ناحيه
  • ترشح و رطوبت در به وجود آمدن زگيل ها
  • برجستگي پوست
  • تغيير رنگ پوست به صورتي يا قهوه اي
  • خونريزي از زگيل ها

 

نحوه انتقال

اين بيماري مسري و شايع از راه رابطه جنسي به فرد ديگر منتقل مي شود. البته لازمه انتقال اين بيماري به فرد سالم، تماس پوست آلوده و داراي زگيل به پوست فرد سالم است. البته شايان به ذكر است گاهي افراد به ويروس اچ پي وي مبتلا بوده و تا ماه ها هيچ علائمي ندارند. اين به معناي نداشتن بيماري نيست و همچنان خطر انتقال ويروس ديگران را تهديد مي كند.
البته استفاده از وسايل شخصي مانند تيغ اصلاح و لوازم اپيلاسيون نيز مي توانند از دلايل انتقال اين ويروس به شمار بروند.
همچنين از ديگر راه هاي انتقال اين بيماري مي توان به موارد زير اشاره نمود:

  • افرادي كه سيستم ايمني بسيار ضعيفي دارند
  • افراد مبتلا به ويروس HIV يا همان ايدز
  • استفاده بي رويه از قرص هاي ضد بارداري
  • افراد مبتلا به سرطان
  • افرادي كه عمل پيوند عضو انجام داده اند

روشهاي درمان زگيل تناسلي

درمان اين بيماري به منظور از بين بردن زگيل ها و زائده هاي گوشتي آزار دهنده صورت مي گيرد و تا به حال درمان قطعي براي از بين بردن ويروس HPV كه در بدن افراد است، به وجود نيامده. تجويز داروهاي اسيدي به منظور سوزاندن زگيل ها، كرايو و ليزر از متعدد ترين روشهاي درمان اين بيماري به شمار مي روند.
كرايو روشي است كه در آن به وسيله گاز نيتروژن زگيلها را منجمد كرده و از بين ميبرند. البته شايان به ذكر است امكان بازگشت زگيل در اين روش وجود داشته و از نتيجه قطعي برخوردار نيست.

درمان زگيل تناسلي با ليزر

ليزر يكي از شيوه هاي قطعي درمان زگيل تناسلي است كه امروزه مورد استفاده قرار مي گيرد. اين روش با پرتاب مستقيم اشعه به سطح پوست موجب تبخير و از بين رفتن زائده هاي گوشتي مي شود. اين روش نتيجه قطعي به همراه داشته و امكان بازگشت زگيل را به همراه ندارد. علاوه بر آن درمان در يك جلسه امكان پذير بوده و فرد پس از انجام يك جلسه ليزر، مي تواند فعاليتهاي خود را از سر بگيرد. علاوه بر آن هزينه ليزر زگيل تناسلي به مراتب از ديگر روشها كمتر بوده و مناسب همه افراد مي باشد.
كلينيك نشيمنگاه از مراكز درماني پيشرفته بوده كه با داشتن كادر درماني مجرب آماده خدمت رساني به شما عزيزان مي باشد.

منبع: كلينيك نشيمنگاه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.